Monday, July 09, 2012

Emas dan makan di luar



Awal pagi kami sekeluarga keluar untuk sarapan di Wangsa Maju. Makan punya makan....mak oi, kena RM28.70. Sarapan pagi?

Tak mengapalah, sekali-sekala bawa anak-anak keluar makan. Tapi kalau pergi pasar Chow Kit beli lauk untuk dimasak, dengan jumlah tu dapat makan untuk 3 hari sekeluarga.

Yalah, barang-barang sekarang mahal di sebabkan faktor nilai matawang yang semakin berkurang nilainya berbanding emas dan juga faktor penawaran dan permintaan (adalah belajar sikit-sikit ekonomi mikro dulu).Sesiapa yang pernah beli emas tiga tahun lepas semasa kerajaan Kelantan lancar Dinar dan Dirham Emas dan Perak sudah menikmati lebih 300% kenaikan nilainya berbanding matawang Ringgit. Best tu!



Maksudnya, kalau aku beli emas atau perak berharga RM28.70 pada masa itu, aku dah ada RM86.10 sekarang. Bayangkan kalau aku beli RM2,870......wah! Aku kayo! (angan-angan tak jadi).

Nampak gaya lepas ni aku nak simpan sikit duit untuk beli emas dan kurangkan makan di luar, maksudnya isteri aku kenalah masak tiap-tiap hari! (Hee...heee..hee).

satria parang kontot




No comments:

Post a Comment